Direktlänk till inlägg 22 maj 2008

Nu var man där igen, barnomsorgspanik

Av Kicki - 22 maj 2008 11:42

Och så blev det panik... Jag får ju jobba hur mycket som helst, om jag vill och tydligen även om jag inte vill. Jag har schemalagt mig fram till september nu, ändå är det inte "heltid" men det blir ju det om man räknar antalet timmar. Husse hade inte helt säkert jobb, och dessutom diskbråck, så vi trodde att han skulle vara hemma när jag jobbar. Men ack vad vi bedrog oss! Nu har även Husse fått jobb, heltid och det lutar åt fast anställning även om inget finns på papper ännu. Så då sitter vi där igen, utan barnomsorg och fyra veckor som vi inte vet vad vi ska ta oss till med.

Jag ringde den kommunala barnomsorgen idag, och fick rådet att skriva ett såkallat förturs-brev. Men det är ändå inte säkert att vi får någon plats, speciellt när det är så nära inpå.

"Alla ska jobba!" tänker jag då. Alla ska jobba och när man jobbar ska man anställa hemhjälp som tar hand om barnen, och det får man göra skatteavdrag på. Undra om det skulle gå plus-minus-noll för mig då. Kanske. Alla ska jobba men det är fullt på alla dagis, speciellt under sommaren då många i personalen går på semester.

Om alla ska jobba måste det vara fysiskt möjligt oxå. Om vi nu inte får någon förtursplats så är det inte fysiskt möjligt för alla i vårt hushåll att jobba. Det är även inte möjligt för mig att vara mammaledig, för mina dagar är slut. Husse kan teoretiskt sett vara pappaledig, för han har dagar kvar, men då kanske han blir utan den där anställningen som hägrar och skulle göra livet enklare för oss för lång tid framöver. Alla ska jobba, men det går inte att välja. Varför är det lag på att man måste ta ett visst antal dagar själv av föräldrapenningen? Tanken om jämställdhet är god, men det skulle underlätta en hel del om vi föräldrar som lever i verkligheten fick välja själva! Nu är det så att mitt jobb inte är hotat om jag skulle vara ledig, det finns hur mycket jobb som helst för mig. Husse däremot, måste ta chansen och visa framfötterna nu, om det ska bli något för hans del.


Så är det i verkligheten. Vissa kanske inte har ett val. Och för er som är intresserade, är vi ändå ett väldigt jämställt par, Husse och jag. Vi delar på allt arbete i hushållet. Oftast är det han som städar och diskar mest, men det är för att han är mer pedant än jag. När jag jobbar lagar han all mat, tvättar, tar hand om Matilda och allt annat som hör till. När han jobbar är det tvärtom. Vi gör allt lika mycket, även om jag kanske har mer koll på vilken klädstorlek som passar Matilda bäst just nu och Husse kanske har bättre koll på om slangarna i bilen behövs bytas, till exempel. Nu råkar det vara så att den rådande jämställdhetspolitiken inte funkar i praktiken i vårt jämställda hem.


Så nu var man där igen, med panik. För alla ska jobba, speciellt jag, även om det är omöjligt i praktiken. Men jag ska ta och skriva det där förtur-brevet nu, så får vi se vad välfärdssystemet kan ställa upp med.

 
 
Ingen bild

Puckorola

22 maj 2008 21:08

Kan inte "Husse" skriva över sina pappadagar till dig? Jag skrev över mina dagar till Mats...

 
Ingen bild

Kicki

23 maj 2008 19:59

Jo, han har ju gjort det. Men de sista 80 dagarna MÅSTE han behålla själv, de får han inte skriva över. Och det är bara de som är kvar.

 
Ingen bild

Puckorola

24 maj 2008 19:44

Ja, då var det värre...ring och tjata på kommunen...de måste ge lilltjejen en plats.

 
Ingen bild

Nina

26 maj 2008 18:41

Men Djeeez! Vilket Moment 22! Säger som föregående talare - ring kommunen. Margareth Lidberg som jobbar där kanske vet råd?

 
Ingen bild

Kicki

28 maj 2008 11:54

Det är grymt störigt. Men i alliansens Sverige är ju allt möjligt, så det kan hända att vi anställer en barnflicka under aktuella veckor, så behövs inget dagis. Man får ju dra av hälften på skatten nästa år! Det tar emot i min röda själ, men vad göra?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 2 december 2008 21:14

Jag är aldrig ute i tid när det gäller julklappar. Jag har nog aldrig varit det heller. Varje år tänker jag samma sak, att jag ska ha en lista för alla jag brukar köpa julklappar till (det är inte så många) och under året skriva upp idéer jag får. Fö...

Av Kicki - 28 november 2008 22:00

Nu finns hela min bröstförminskningshistoria på min nya blogg http://karoos.blogg.se ...

Av Kicki - 26 november 2008 13:24

Jag gjorde en ny blogg. Se den här: http://karoos.blogg.se/

Av Kicki - 26 november 2008 11:25

Igårkväll ställde jag alarm på 07:30. Imorse när alarmet ringde, snoozade jag en gång och steg sen upp. Kände mig ovanligt pigg. Tittade på klockan i köket som stod på 09:16 och klockan vid teven stod på 09:16. Mobiltelefonen sa dock 07:54 och när ja...

Av Kicki - 22 november 2008 14:23

Jag tycker att vintern har skött sig riktigt bra iår. Det har blivit kallt, sakta med säkert, kommit lite snö, blivit ännu kallare och nu snöar det ordentligt. Det måste vara kallt först, så att backen och sjöarna fryser ordentligt. Sen kan snön komm...

Ovido - Quiz & Flashcards