Alla inlägg den 6 juni 2007

Av Kicki - 6 juni 2007 12:18

Man vet i det här hushållet, att ska man sätta sig vid datorn så ska man ha gott om tid på sig. Jag vet inte vad som har hänt med den, för den har mycket ledigt minne, men ändå är det den segaste datorn i stada. Bara att slå på den tar sin tid, sen kopplar den automatiskt upp sig på nätet med messenger och det tar sån tid att jag brukar starta spindelharpan för att ha något att roa mig med under tiden. Det som går fortast är faktiskt internetuppkopplingen när man väl är uppkopplad.


Det är en pina när jag ska öppna flera program. Tillexempel när jag ska lägga över bilder från mobilen eller kameran och spara dem och lägga ut några i bloggen. Pust!


Idag satte jag mig här för att jag skulle sätta in lite nya låtar i mp3-spelaren till min promenad. Då frågar datorn först om jag vill justera bläckpatronen i skrivaren, vilket den gör varje gång jag startar den. Jag har försökt justera den där bläckpatronen 28 gånger ungefär, men vi är inte överens. Sen säger datorn att det finns uppdateringar. Ok, säger jag. Vill du uppdatera windows media player? frågar datorn. Och för en gångs skull sa jag Ok, eftersom jag ändå skulle hålla på med just det programmet. Jag brukar skjuta upp dessa uppdateringar, för jag vet att då får jag sitta här hela dagen, och det kan ju vara lite besvärligt. Sen var det ju så typiskt att telefonen ringde mitt i det datorn hämtade nya grejer, och internet brukar hänga sig när telefonen används. Jag fick nästan lite ont i magen. Sen skulle datorn starta om sig oxå, så att allt hamnade på rätt plats. Då hade jag redan suttit här så länge att det kändes som sak samma. Jag skulle ut och promenera för ett par timmar sen, ungefär.


Ibland får datorn för sig att en nätverkskabel inte är ansluten. Då kan inte servern hittas och detta brukar ske lagom till räkningarna ska betalas. Jag som alltid skryter om hur smidigt det är att betala räkningarna med internet-banken... Om vi lyssnar på webbradio och telefonen ringer, blir radion sig aldrig riktigt lik igen när vi lagt på luren. Den hackar och glappar. Men nästa gång vi slår på webbradion funkar den bra. Bara någon inte ringer! Snälla, bara någon inte ringer!


Eftersom datorn kopplar upp sig automatiskt på messenger, vilket jag alltid glömmer bort att tala om för den att den inte ska göra, när man slår på den, så hinner alla på kontaktlistan se att man är online och börja prata med en innan datorn har hunnit göra sig iordning för arbete. Detta gör att man ser det där timglaset snurra i evighet, och folk tror man är sur som aldrig svarar på deras snabbmeddelanden.


Husse har inte tålamod för vår dator. Han hinner dubbelklicka 18 gånger på explorer-ikonen innan jag hinner hindra honom. Då får han spader, eftersom han inte pallar titta på det snurrade timglaset orsakat av att han precis har öppnat 18 nya fönster. Jag brukar säga Om datorn knorrar så jobbar den, låt den vara ifred en liten stund! Men till nästa gång (han sitter inte så ofta här) har han glömt bort det och klickar för kung och fosterland på den stackars ikonen att han aldrig kommer hinna ut på nätet förrän han har gått och lagt sig.


Jag har defragmenterat hårddisken ett par gånger och jag har tagit bort grejer som vi inte använder. Men det går inte fortare för det. Det finns 19,5 GB ledigt, så jag förstår inte! Vad vill den med mig? Vi pratar nog inte samma språk.


Grattis på nationaldagen allihopa!

"Du gamla du fria..." sjunger jag och går ut i solen med min mp3-spelare.

Ovido - Quiz & Flashcards