Alla inlägg den 13 januari 2007

Av Kicki - 13 januari 2007 17:05

Man kan tycka att det är jobbigt att flytta. Packa alla sina saker i kartonger och påsar, montera ner möbler och bära och lyfta och köra och kånka. Men nu är det så att hela Kiruna ska flytta. Nja, kanske inte hela Kiruna, men centrum iallafall. Jag kommer inte ihåg när jag hörde det första gången, men det var väl inte så jättelängesen. Sen dess har det varit diskussioner om var stan ska ligga. I tidningarna har det funnits reportage och alla har haft olika visioner om det nya Kiruna.Jag gillade visionen om en inomhusslalombacke och grottsystem med pool och gym och grejer, på Luossavaara. Det var en vision det. Sen det där om centrum ska byggas åt nordväst eller nordost eller ost eller hur det nu var, har jag inte riktigt hängt med i. Jag har inte förstått förslagen. Och jag har inte förstått problemen med förslagen. Och jag har inte förstått varför det ska byggas en tunnel för två miljarder. Jag vet att det blåser damm från gruvan. Svart damm, som lägger sig på bilar, husväggar, fönsterbänkar, snödrivor etc. Det vore ju tråkigt om centrum ska ligga där dammet landar, och jag tror det är det de har beslutat nu. Jag trodde att huset vi bor i nu kommer att ligga nära centrum, men när jag såg kartan på nyheterna imorse såg det ur som att centrum ska ligga i lokstallet. Hur som helst så kommer lompis att ligga jättelångt bort och avskuret från resten av stan, om jag har förstått rätt.När ska allt detta ske då? Själv har man ju ungefär tre månaders uppsägningstid. Men hur lång tid har Kiruna centrum? Jag hörde att det var tio år. Och så har jag hört 20 år, och 30 år. Och om 50 år då är allt helt annorlunda. Men vad är det som håller på att trilla ner i gropen nu, eller inom en snar framtid? Jag vet inte. Var är sprickorna? Jag vet inte. Åt vilket håll spricker det? Jag vet inte. Kommer det att spricka hitåt, dit jag bor? Jag vet inte. Igår blev jag tillfrågad att vara med i nyhetsinslaget i tv4 som sändes idag. Men jag ville inte vara med, för jag vet ingenting, inte ens vad jag tycker. Det enda jag vet är att jag tycker det är jobbigt att flytta.

Ovido - Quiz & Flashcards