Direktlänk till inlägg 19 januari 2007

Tjejband

Av Kicki - 19 januari 2007 10:25

När jag och mina tjejkompisar var fjorton ville vi börja spela rock, så vi skrev upp oss på skolans lista som hängde i musikrummet. Det fanns kanske tre band sen tidigare, och det var bland annat killar i vår klass som var med i dem. De fick vara i musikrummet och repa två gånger i veckan, två timmar per gång. När musiklärarna gav oss reptid fick vi på onsdagar, en timme. Första gången vi skulle repa, på vår onsdagstimme, var musiklärarna med och förklarade hur man slog på förstärkarna och p.a:t, hur man kopplade i sladdar, hur hög volym vi fick ha och de visade även vår trummis vilken takt hon kunde börja spela. Vi skulle göra egna låtar, tänk om inte den takten passade, tänkte jag.En gång hade något gått sönder i musikrummet. De som fick skulden var det enda tjejbandet, eftersom vi inte kunde någonting om hur man spelar och slår på grejerna så var det vi som hade haft sönder något. Vi bedyrade vår oskuld för döva öron. Nåja, vi fortsatte repa och repa. Oftast på ganska låg volym eftersom vi inte ville att någon skulle höra oss. Ibland smög några killar utanför fönstret och tjuvlyssnade. Men vi gjorde några låtar, tog ut en cover av Bad Religion, helt själva, trots att vi inte kunde någonting.Dagen kom då vi skulle uppträda på skolans avslutning då vi slutade åttan. Vi var så nervösa att vi höll på att skita ner oss i kulisserna. Tre låtar skulle vi spela. När musiklärarna skulle presentera oss fick de det att låta som att de hade lärt oss allt och verkligen stöttat oss fram till vårt uppträdande. Ha! Vi gjorde iallafall en kanonspelning och vi tog all ära för det.När vi sedan flyttade till replokal hos stans lokala musikförening, fick vi den största och finaste replokalen i huset och vi fick repa hur ofta och länge vi ville. Men det blev aldrig något av oss. Trummisen hoppade av och basisten och jag startade ett punkband med några killar.Långt senare startade jag och några tjejkompisar ett band och hade replokal hos stans lokala musikförening Tusen Toner. Här fanns inga musiklärare som kom och la sig i. Men däremot killar. Killarna som oxå repade i huset brukade komma in i vår replokal och fråga om vi kunde koppla ihop förstärkarna, slå på p.a:t, koppla i gitarrsladdar etc. Ibland ville de hjälpa oss att byta strängar och stämma gitarrerna. Vad jag vet gjorde de inte så med de nya killarna som flyttade in i replokalerna. Vi drog ibland fördel av detta när vi hade spelning, då vi lät killarna bära förstärkarna och koppla in dem. Men det funkade inte jämt...Just ja, spelningar fick vi främst för att vi var tjejer, inte för att vi var bra. Och var det annons stod det alltid: "Tjejbandet Punch"! Vad jag vet så hette vi bara "Punch". Inte "The Punch" och inte "Tjejbandet Punch".Nu är vi "Psychobitches from Hell" och har en kille på trummor. Men det går bra det oxå. Även om vi ligger på is nu när jag ska till att föda barn. Nog är det skillnad alltid, på att vara tjej och kille och spela rock n'roll.

 
 
Sophie

Sophie

23 januari 2007 13:20

När jag gick i en klass med bara killar, så fick jag dem att bära mina böcker =) Men ibland hämnades dem när de insåg det, och så fick jag bära alla deras böcker istället :p Så jag tycker att ni ska fortsätta med det. Låt dem bära era saker ;)

http://sophie-lab.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 2 december 2008 21:14

Jag är aldrig ute i tid när det gäller julklappar. Jag har nog aldrig varit det heller. Varje år tänker jag samma sak, att jag ska ha en lista för alla jag brukar köpa julklappar till (det är inte så många) och under året skriva upp idéer jag får. Fö...

Av Kicki - 28 november 2008 22:00

Nu finns hela min bröstförminskningshistoria på min nya blogg http://karoos.blogg.se ...

Av Kicki - 26 november 2008 13:24

Jag gjorde en ny blogg. Se den här: http://karoos.blogg.se/

Av Kicki - 26 november 2008 11:25

Igårkväll ställde jag alarm på 07:30. Imorse när alarmet ringde, snoozade jag en gång och steg sen upp. Kände mig ovanligt pigg. Tittade på klockan i köket som stod på 09:16 och klockan vid teven stod på 09:16. Mobiltelefonen sa dock 07:54 och när ja...

Av Kicki - 22 november 2008 14:23

Jag tycker att vintern har skött sig riktigt bra iår. Det har blivit kallt, sakta med säkert, kommit lite snö, blivit ännu kallare och nu snöar det ordentligt. Det måste vara kallt först, så att backen och sjöarna fryser ordentligt. Sen kan snön komm...

Ovido - Quiz & Flashcards