Direktlänk till inlägg 23 februari 2007

Djurplågare

Av Kicki - 23 februari 2007 15:59

Tittade på Insider på tv3 igår. Det handlade om framavlade raskatter. En ras var den så kallade sfinxkatten, en katt utan päls. Avlingen på den började med en kattmamma som fick en kull ungar varav en var en hanne utan päls, då tog de och parade den hannen med sin mamma och en av ungarna blev en hona utan päls. Den honan parade de med den pälslösa hannen, alltså sin egen pappa och mamman var då även hennes farmor. En annan ras, tror den hette Scottish Fold eller något sånt, hade fel på brosket i lederna och alla katter av den rasen hade alltså fel på lederna. De kunde inte hoppa för att det gjorde ont. Jag blev så arg, fastän jag höll på att somna. Det var mest tjejer och kvinnor som höll på med uställningar och avel av dessa raskatter. Säkert tjejer som själva inte platsat i Fröken Sverige-tävlingen, så de måste ställa ut katter istället.Idag är det fredag. Det är fest i Kiruna ikväll. Varenda Kirunabo, nästan, har varit på Systembolaget idag. Det fanns inte en parkering i hela stan. Jag har varit ute med mamma och handlat lite på Stormarknaden. Det gick fort. Vi ville hem båda två. Ute är det svinkallt och blåsigt. Jag vill helst stanna inne hela tiden tills det blir bättre väder. Snart, hoppas jag.

 
 
Ingen bild

ledsen över folks fördomar

23 februari 2007 17:25

Jag vill uppmana alla att tänka själva och inte svälja Insiders sensationsjournalistik med hull och hår.
Börja med att läs Hannas dementi http://www.sphynxkatter.se/ så får ni alla fall båda sidorna av historien.

 
noliai

noliai

23 februari 2007 17:37

Jag hoppas verkligen att man kollar upp fakta själv och inte litar blint på ett program som inte ens kan få namnet rätt på uppfödaren de intervjuade.

Som tidigare kommentar skrivit: läs Hannas dementi för att få en mer objektiv bild än den vinklade som TV3 valde att visa.

http://www.myspace.com/noliai

 
Ingen bild

Anna H, ej kattuppfödare, men källkritisk

23 februari 2007 19:15

Den som går in på TV3:s hemsida och själv kollar det aktuella avsnittet av Insider kan se en av de "hopplösa" Sscottish Fold-katterna hoppa upp på bänken (som ser ut att varqa ca 110 cm hög) bakom henne. Att hennes "foldar" inte hoppar så mycket beror på att hon parar dem med Brittiskt Korthår som är en lugn ras.

Vad gäller Sphynxarna så visst inavlades det en hel del de första generationerna för att inte det hålösa anlaget skulle tappas bort. Men därefter tar man in massor med obesläktade katter, just för att arbeta bort inaveln. Det är inte en inavlad ras, och den har inget probelm med sin hårlöshet, om den inte hamnar hos korkade ägare som förväntar sig att den ska kunna vara ute dygnet runt. I det klimat vi har i Sverige och med de lagar vi har i Sverige måste alla katter kunna gå in i uppvärmt utrymme när de vill.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 2 december 2008 21:14

Jag är aldrig ute i tid när det gäller julklappar. Jag har nog aldrig varit det heller. Varje år tänker jag samma sak, att jag ska ha en lista för alla jag brukar köpa julklappar till (det är inte så många) och under året skriva upp idéer jag får. Fö...

Av Kicki - 28 november 2008 22:00

Nu finns hela min bröstförminskningshistoria på min nya blogg http://karoos.blogg.se ...

Av Kicki - 26 november 2008 13:24

Jag gjorde en ny blogg. Se den här: http://karoos.blogg.se/

Av Kicki - 26 november 2008 11:25

Igårkväll ställde jag alarm på 07:30. Imorse när alarmet ringde, snoozade jag en gång och steg sen upp. Kände mig ovanligt pigg. Tittade på klockan i köket som stod på 09:16 och klockan vid teven stod på 09:16. Mobiltelefonen sa dock 07:54 och när ja...

Av Kicki - 22 november 2008 14:23

Jag tycker att vintern har skött sig riktigt bra iår. Det har blivit kallt, sakta med säkert, kommit lite snö, blivit ännu kallare och nu snöar det ordentligt. Det måste vara kallt först, så att backen och sjöarna fryser ordentligt. Sen kan snön komm...

Ovido - Quiz & Flashcards