Alla inlägg den 3 april 2008

Av Kicki - 3 april 2008 12:52

Jag hittade det där brevet från FK, och när jag läste igenom det så förstod jag att jag faktiskt får jobba och ta ut FP samtidigt utan att min SGI räknas om. Det är om jag inte gör någonting alls och tar ut färre än fem dagar per vecka som SGI:n räknas ner till 0 kr. 

Om jag jobbar och tar ut resterande dagar i FP så får jag behålla SGI:n upp till Matilda fyller två år. Jaja... det kan löna sig att läsa ordentligt. Jag fick ju panik! Jag har verkligen haft jobb-ångest.

Att köra taxi känns inte riktigt som att jobba. Haha! Det är bra när kvälls- och helgjobb. Det känns något bättre nu faktiskt.


Jag satt uppe till halv tolv igårkväll och gjorde budget.

Jag fick ett gnäll från Husse härom helgen då han undrade var alla pengar tog vägen. Då bestämde jag att hädanefter ska varenda kvitto sparas och bokföras. Det har jag börjat med nu. Om vi så handlar bara en liter mjölk så ska kvittot in i pärmen och i datorn. Då får han se var pengarna tar vägen. Det lät som att han trodde att jag slösade! Skulle jag? Slösa? Aldrig! (Viss ironisk ton där.) Nu har jag iallafall gjort iordning i excel (eller ett liknande program som inte riktigt har alla finesser jag vill ha) så det går att knappa in minsta lilla kvitto. Jag såg till min förskräckelse att vi handlade i matbutiker för ungefär 2500 kr förra månaden. Det måste gå att effektivisera det där så att vi kommer lite billigare undan.

Bara det att bokföra precis allt gör ju att iallafall jag blir lite försiktigare. Jag, som slösar så hemskt.


Matilda tycker inte att det är så där döskoj när jag sitter och budgeterar. Hon protesterade lite och då tog jag henne på en liten promenad i lägenheten. Hon är ganska darrig på benen, men det blir bättre och bättre dag för dag. Hon protesterar ganska mycket nuförtiden, men vi har blivit bortskämda hittills, med världens snällaste och gladaste bejbis, så det kan vi ta.

Ibland önskar jag dock att vi hade en hund som kunde städa runt hennes matstol, så jag slapp krypa på golvet titt som tätt. 

Ovido - Quiz & Flashcards