Alla inlägg den 12 november 2007

Av Kicki - 12 november 2007 21:25

Stackars lilla bilen är inte gjord för Kiruna-vinter. Förra året, som jag nämnt tidigare, frös förardörren fast, så jag fick klättra in genom passagerarsidan. Det hände även att handtaget slutade fungera, så jag fick öppna dörren via passagerarsidan till Husse hade lagat den. Nu har det hänt igen. När det snöar och tinar och snöar och tinar och blir kallt, så orkar inte riktigt handtagen med. Så Husse lagade det idag, men det gick sönder igen. 


När jag skulle åka till stallet idag och var på väg att backa ut från vår parkering, så undrade jag varför bilen inte rörde sig. Första tanken var ju att parkeringsbromsen hade frusit fast, men jag hade inte dragit åt den, för en gångs skull. Jag tänkte i min lilla hjärna att det kanske är bäst att låta den vara, och lägga i en växel bara, nu när det snöar och tinar och snöar och tinar och fryser. Därför drog jag inte åt den, och därför kunde det ju inte vara så att den frusit fast. Vi kollade bakom hjulen, ifall det var snöknölar där, nu när det snöat och vi har skottat och bilen har stått en hel dag. Det var små knölar som var ganska lätta att få bort. Men bilen rörde sig inte ändå. Jag fick lite knuffhjälp och tillslut lossnade bilen, men det gick trögt som tusan. Husse informerade mig om att ett bakhjul var helt fastfruset. När bilen rullade stod det hjulet stilla. Helt stilla. Det kändes ungefär som att parkeringsbromsen var åtdragen, vilket den inte var nu heller. Ja, jag körde litegrann fram och tillbaka, vi tänkte att det lossnar säkert, och det gjorde det. Jag tog mig hela vägen till Kurra och tillbaka, och sen ut en sväng till oxå.


Det där med taklucka är kanske inte det mest praktiska på vintern heller. Det hamnar snö på ställen som är omöjliga att sopa. Men det är härligt med taklucka på sommaren!


Hastighetsmätaren får eget liv när det är kallt inuti bilen. Det räcker om det är under tio plusgrader. Tills det har blivit varmt i bilen så hoppar den, darrar och lever om så den överröstar både radio och fläkt. Sen slutar den när det blivit nog varmt. Den hänger även ihop med trippmätaren, och den börjar ticka om det är riktigt kallt i bilen.


Fläkten har dessutom bara två lägen, av eller på högsta effekt. Så när det är kallt och man vill ha värme i bilen blir man lite lätt torr i både ögon och svalg.


Annars är det ju en kanonbil! Lättkörd, snygg och sportig. Det är bra stereo oxå, trots att man får ha ganska högt för att överrösta fläkten. Den startar väldigt lätt, även när det är riktigt kallt. Bara man kommer in i bilen, vill säga.

Ovido - Quiz & Flashcards