Alla inlägg den 15 november 2007

Av Kicki - 15 november 2007 12:04

Det var ett reportage på tv4 nyhetsmorgon Norrbotten om äggdonation. En läkare från en klinik i Umeå var med och blev intervjuad. De sa att det var brist på äggdonatorer i Sverige, och att de gärna ville ha fler. Som äggdonator ska man vara högst 36 år och gärna ha fött egna barn. Jag började fundera starkt på att donera ägg. Tanken har slagit mig förut, men jag har aldrig funderat allvarligt på det. En gång i tiden var jag blodgivare. Det var i Göteborg och de brukade stå med blodbussen mitt i stan, så jag trillade in där då och då och lämnade blod. Man fick en hundring, lite jos och en smörgås. För ägg får man 3000 kr och en jävla tankeställare. Tänk om jag skulle donera ägg och sen skulle en liten parvel som kom från mig springa omkring någonstans i Sverige som inte hade en aning om vem jag var. Jag skulle inte ha en aning om vem den var heller. Matilda skulle ha ett halvsyskon som hon inte skulle veta något om. Det är märkligt det där. Det finns en massa människor som av olika anledningar inte kan få barn, men som önskar det så otroligt mycket. Jag spottar ut ägg en gång i månaden, som är fullt dugliga till att bli bejbisar.

Jag vill att Matilda ska få ett syskon, men inte än. Jag tänkte vänta ett par år. Men jag hade kunnat donera ägg så att någon annan får en bejbis.


Om man donerar ägg i USA kan man få upp till $50.000. Det är i runda slag ungefär 319500 kr. Det är 106,5 gånger mer än man får i Sverige. Det är en årslön, en bra årslön. Så bra att jag faktiskt var in på några hemsidor och kollade. Men på de flesta klinikerna är den övre åldersgränsen 29-30 år. Det betyder att jag redan är för gammal. För gammal! Mina ägg är skämda! Men Matilda blev ju så bra! Nåja, deras formulär man får fylla i har kraven att man ska vara atletisk, vacker och intelligent. Och inte äldre än 30. Och man ska ha fått egna barn. Och givetvis inte ha några ärftliga sjukdomar. Atletisk är jag ju, jag kom ju upp på Spotlight med täckbyxor! Vacker som en dag ser jag ju att jag är, varje gång jag tittar i spegeln. Intelligent råder det ju inget tvivel om! Om jag får säga det själv. Men då är det ju bäst före-datumet som gått ut. Jag har ju fyllt 30. Så det blir nog inga 319500 kr.


Det är ju även så, att när man ska donera ägg så får man injicera hormoner, själv. Man ska ge sig själv några sprutor i någon veckas tid för att öka produktionen av ägg. Jag vet ju hur jag mådde när jag var gravid, och när jag ammade, då hormonproduktionen låg på topp. Här ska man alltså spruta in extra hormoner, jag kan ju gissa hur kul jag kommer vara då. Glad som en lärka! Haha!


Jag tar och funderar några extra gånger på det här. Än en gång blir man lite smått avundsjuk på det manliga könet, då spermadonation är betydligt mindre komplicerat. Men då är det bara värt en 5-hunka per prov. Så det så.

Ovido - Quiz & Flashcards