Alla inlägg den 19 februari 2008

Av Kicki - 19 februari 2008 11:05

När man tittar på nyhetsmorgon så kan man inte undgå att se Dagens middagstips, oftast lagad av någon stjärnkock. För ett par veckor sen var inslagen inspelade i Japan, det första middagstipset var några trådar av jag tror det var tonfisk, marinerade i lite vinäger och grejer. Inget annat. Bara det. Och det skulle man ju bli fruktansvärt mätt utav, när man kommer hem från dagens arbete, utsvulten och i behov av en massa näring. Man blir mättare av en burk makrill.

De flesta  gånger jag sett Dagens middagstips så undrar jag hur det skulle vara praktiskt möjligt för mig att laga den maten de visar i inslagen. Oftast inser jag att det skulle vara omöjligt. Många gånger använder de råvaror som inte ens finns att få tag på här.

Dagens middagstips blir ett tips om vad man ska äta på restaurang den dan man åker och besöker Stockholm eller liknande. Inte vad du kan laga i ditt eget hem, till din hungriga familj. Speciellt inte om du själv har jobbat hela dagen. När skulle man hinna få tag på råvarorna?


Den här veckan är Dagens middagstips från saluhallen på Östermalm i Stockholm. Där finns inget dåligt utbud av råvaror... Kocken har ändå lagat någon sånär husmanskost, igår var det sej, idag var det isterband. Helt ok. Det går ju tillochmed att få tag på i Kiruna.

Jag gjorde dock köttfärslimpa till middag igår, för första gången i mitt liv. Det gick bra. Utan att någon stjärnkock visade mig hur man skulle göra.


Jag skulle vilja ha Dagens middagstips i enklare format, vad man kan laga av det de flesta kan ha hemma. Inte vad som finns på saluhallar i storstäder. Utan vad som finns på Konsum. Hur gör man en god korvstroganoff? Lättgjorda köttbullar? Mättande soppa? Det vet ju jag, såklart! Men ibland tryter idéerna och inspirationen, och då hade jag velat ha ett användbart tips. Dagens middagstips i vår lilla familj... ja, jag vet inte. Korv och makaroner, kanske.

Ovido - Quiz & Flashcards