Alla inlägg den 25 februari 2008

Av Kicki - 25 februari 2008 10:15

Det är första gången Matilda är förkyld. Hon är elva månader snart. Nu har hon hostat i några dagar. Idag har snorandet kommit igång ordentligt. Hon är ganska pigg ändå, vill leka och gå i sin gåstol och hitta på bus.

Jag har suttit och läst på http://www.sjukvardsradgivningen.se

om förkylning på små barn. Det är en jättebra sida! (Slipper man passa telefontider till BVC eller vårdcentralen och vänta på att de ska ringa upp och säga precis det som man egentligen tror men man är lite för nojig och vill höra det från någon som VET...)

Det har varit lite otäckt när hon har hostat så hon kräkts. Men hon har blivit glad precis efteråt, så då har jag slutat oroa mig.


Husse däremot är oron själv.

När hon hostade första gången trodde han att hon satt något i halsen. Sen trodde han att hon hade ett astmaanfall (han har själv astma, men hon har hittills inte visat några symtom alls), han trodde att hon höll på att kvävas. Sen när hon kliade sig i öronen (vilket hon gör när hon är trött och när hon inte vill ha mer mat) en gång när jag inte var hemma, så trodde han att hon hade örsprång. Sen trodde han att hon hade andningsuppehåll på natten och att hon krampade, när hon i själva verket sträckte sig, bytte ställning, tappade tutten och gnällde litegrann. Idag ringde han hem från jobbet och tyckte att vi skulle åka till sjukhuset för att hon säkert har lunginflammation.

Jag blir förbannad! Varför oroa sig över något som med största säkerhet inte alls är sant? Han blir så nojig att jag blir överdrivet lugn. Jag blir oxå orolig när hon får hostattacker, men bara för att han blir tusen gånger oroligare så slutar jag vara orolig. Jag får lugna både honom och bejbis.

Alla tecken visar att hon är förkyld.

Hon har inte öroninflammation, inte lunginflammation, inte astma, inga krampattacker. Bara hosta och snuva. Nu har hon lite ont i halsen när hon hostar, men det kan jag ju förstå.


Efteråt så blir Husse lugn och litar på mig. Han tycker att det är bra att jag kan hålla mig lugn och sansad, för det är ju oftast inte så allvarligt.

Ovido - Quiz & Flashcards