Direktlänk till inlägg 28 februari 2008

Vaddå Winter city?

Av Kicki - 28 februari 2008 16:48

Kiruna reklamför sig som Winter city men det är då ingen ordning och reda i vintertrafiken. Som gångtrafikant ska man hålla sig hemma, speciellt om man har barnvagn. Det har snöat ganska mycket den här vintern, och när vägarna har plogats har all snö hamnat på trottoarerna, där den även har blivit kvar. Någon enstaka gång har trottoarerna blivit plogade, men då har de varit blankplogade och snorhala. Man riktigt ser framför sig hur knät viker sig åt fel håll när man halkar mitt i ett steg.

Oftast blir inte trottoarerna plogade, utan de är fulla med snö och snöklimpar. Då får man som gångtrafikant gå ute i vägen, och hur kul är det?

En av anledningarna till att trottoarerna aldrig blir plogade är att bilarna får parkera överallt hela tiden. Eller, de kanske inte får, men de gör det och ingen bryr sig om det. På vissa gator kan bilar stå i flera dygn och bli översnöade, utan att något händer. Plogbilarna kör snällt förbi och lämnar trottoaren oplogad.


När jag är ute och går med barnvagnen går jag halva vägen ute i gatan, och där det går att gå på trottoaren gör jag det. När det kommer bilar kan jag vara bussig och pressa fram på den oplogade trottoaren, bara för att inte stoppa upp biltrafiken.

På flera ställen lutar trottoaren ut i gatan, för att den är oplogad, och vagnen glider således ut i gatan hela tiden.

Kvällstid är det bara att dra på sig alla reflexer man äger och har, för att kunna gå någorlunda säkert.


Om nu Kiruna ska vara Winter city så kan det väl vara det för alla? Inte bara bilister. Och bara för att vi knappt har några parkeringsvakter så kan man väl tänka efter litegrann när man parkerar sin bil. Det där med datumzon verkar ingen förstå sig på. Knappt den som betyder "parkering förbjuden".


I Kiruna finns faktiskt sparkskyltar, alltså ungefär såna som visar en cykel på cykelväg. Men Kiruna är ingen bra sparkstad heller. Om de nu mot förmodan plogar trottoarerna, så brukar de sanda dem på en gång. Då är det inte kul att åka spark, det blir så att säga grus i maskineriet och tar tvärstopp.

Jag kommer ihåg förr i tiden, då de brukade använda en räfflad skopa för att ploga trottoarer och gångstigar. Det blev alltså snö kvar, med spår i, som inte var snorhal att gå på och som även gick att köra spark på. Var har alla dessa räfflade skopor tagit vägen? Nu är det blankt som gäller. Om det gäller, överhuvudtaget.

Spark är annars ett ypperligt sätt att ta sig fram vintertid.

Nä, det är ingen riktig vinterstad.


För att få bukt med alla felparkerare skulle Kiruna behöva ett till parkeringshus, förutom Kupolengaraget som är på tok för litet.

När det är snöoväder i Kiruna åker alla bilister som inte har eget garage till Kupolengaraget för att tina upp sina igenisade bilar. (Jag brukar vara där ganska ofta.) Oftast är det snudd på omöjligt att få en plats där inne, om man inte ställer sig utanför och väntar till någon kör ut.

Tänk vad bra om Kiruna centrum fick ett stort parkeringshus som ersatte alla parkeringar i centrala stan. Plogbilarna skulle kunna ploga vägar och trottoarer utan problem och folk kunde tina sina bilar medan de gick och slösade pengar i stadens alla affärer. (En viss ton av ironi där...)

Ett förslag bara, nu när staden ska flyttas och omorganiseras.


 
 
Ingen bild

P

29 februari 2008 08:08

Kunde inte skrivit det bättre själv! Är oxå Kirunabo, dock utan barnvagn, men jag känner igen alla problem med hala vägar och oplogade trottoarer så man får gå bland bilarna. Vet inte hur många gånger nu i vinter jag halkat på såna där hala isfläckar efter att de plogat. Som du skriver, det hade kunnat vara mkt bättre!

 
Ingen bild

Kicki

29 februari 2008 14:25

Ja, mycket bättre, var ordet.

 
Ingen bild

C

29 februari 2008 21:41

Hmmm...du har läst mina tankar ser de ut som... Är oxå Kirunabi oxå utan barnvagn men allt som oftast kör jag rullstol, har många gånger funderat på att fota ekipaget å gå till någon tidning, väldigt frustrerande är det iallafall!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 2 december 2008 21:14

Jag är aldrig ute i tid när det gäller julklappar. Jag har nog aldrig varit det heller. Varje år tänker jag samma sak, att jag ska ha en lista för alla jag brukar köpa julklappar till (det är inte så många) och under året skriva upp idéer jag får. Fö...

Av Kicki - 28 november 2008 22:00

Nu finns hela min bröstförminskningshistoria på min nya blogg http://karoos.blogg.se ...

Av Kicki - 26 november 2008 13:24

Jag gjorde en ny blogg. Se den här: http://karoos.blogg.se/

Av Kicki - 26 november 2008 11:25

Igårkväll ställde jag alarm på 07:30. Imorse när alarmet ringde, snoozade jag en gång och steg sen upp. Kände mig ovanligt pigg. Tittade på klockan i köket som stod på 09:16 och klockan vid teven stod på 09:16. Mobiltelefonen sa dock 07:54 och när ja...

Av Kicki - 22 november 2008 14:23

Jag tycker att vintern har skött sig riktigt bra iår. Det har blivit kallt, sakta med säkert, kommit lite snö, blivit ännu kallare och nu snöar det ordentligt. Det måste vara kallt först, så att backen och sjöarna fryser ordentligt. Sen kan snön komm...

Ovido - Quiz & Flashcards