Alla inlägg den 24 oktober 2008

Av Kicki - 24 oktober 2008 18:12

Det blev inget dagis idag heller för Matilda. Hon var så dålig igår. Hade hög feber och var nästan okontaktbar ett tag. Hon sov större delen av dagen, och de små stunder hon var uppe och vaken var hon glad och busig som vanligt. Natten till idag sov hon riktigt bra. Hon vaknade ca fem gånger och bad pappa om vatten, så blöjan var rätt tung imorse.

Idag har hon varit lite piggare, men ändå något febrig och svag. Jag antar att hon kommer ha ett immunförsvar av stål snart, så ofta som hon varit sjuk senaste tiden.

Nu framåt kvällen kom febern tillbaka, men hon fick alvedon i en liten kopp som hon drack upp alldeles själv utan protester. Duktiga lilla unge.

Hon busar lite då och då, men helst vill hon ligga i pappas famn, med tutte och filt och se på teve.

Pappa fortsätter att vara favorit. Det är bra, då hinner mina boobisar läka ordentligt.

Av Kicki - 24 oktober 2008 11:26

Hade på Godmorgon Sverige imorse medan jag gjorde iordning frukost och hörde lite ur en debatt om så kallade Gated Communitys som nu verkar ha kommit till Sverige. Det var en dam som var för och en man som var emot. Damen berättade om varför det var så positivt med denna form av boende, eftersom man kunde bo i en fin miljö och ha allting på nära håll såsom bibliotek, spa och affärer. Dessutom belyste hon den sociala aspekten, samvaron med sina grannar. Det var så bra att man kunde välja ett sådant boende, tyckte hon. Och då tänkte jag att det var ju jättefint om man kunde välja ett sådant boende. Om man kunde välja. Alla kan inte välja. Vissa måste ändå bo under andra förhållanden, antagligen på grund utav att de inte har råd att bo så förmånligt som damen beskrev. Det är ju jättefint för de som kan välja. Det är väl nästan klart att kunde man välja så hade man väl valt ett alldeles ypperligt förmånligt boende. Det hade då jag gjort. Jag hade dock inte valt att bo i en Gated Community, eftersom jag vill ha ett visst avstånd till nästa granne och det är minst 100 meter. Helst. I mitt boende ingår även en fin skogstomt, kanske en äng och en liten bäck. Gärna en badsjö. Ett litet stall skulle jag inte tacka nej till, med en eller ett par hästar i. Jag skulle även vilja bo ganska nära en förskola och skola, och gärna en matbutik. Om jag fick välja. Om jag hade förutsättningarna att välja.

Om många flyttar till så kallade Gated Communitys, förklarade mannen, så dör städerna. Ingen behöver längre biblioteket inne i staden. Åtminstone inte de som bor i sin Gated Community. Men de övriga som inte valt ett sådant boende, av olika anledningar, kanske vill ha ett bibliotek innen i staden. Men då finns inte det, eftersom det är för få som efterfrågar det. Så kan det också se ut.

Det är kanske inte en fråga om valfrihet utan antagligen möjlighet. Det som är möjligt för vissa är inte möjligt för andra, och då handlar det inte om valfrihet. Alla har inte samma förutsättningar.

Ovido - Quiz & Flashcards