Alla inlägg den 17 mars 2008

Av Kicki - 17 mars 2008 09:46

Igår var jag smart igen! Jag lät bilen stå utan motorvärmare när jag kom hem. Det snöade litegrann då, men det har snöat hela natten och det har inte slutat än heller.

På biltaket ligger ett par decimeter snö. Jag tänkte gå ut och sopa av den nu när Matilda skulle ut och sova. Men det snöar för mycket. Jag blir kluven. Jag ska ju ut med bilen sen, och det är ingen idé att vänta på att snöandet ska sluta. Nästa inköp blir ett bilkapell. Det är säkert döjobbigt att trä på det, men det är jobbigare att inte få upp en enda dörr, att handtaget på förarsidan går sönder och måste lagas, att plåten i bildörren blir böjd när man öppnar dörren för att det är tjockt med is emellan och att hacka lös motorvärmarkabeln när man ska iväg. Att trixa på ett kapell sådana här dagar är värt det, så bilen kan stå i motorvärmaren ändå! Jag är så less. Skitless.


Jag funderade allvarligt på att gå ut, sopa av bilen, sätta i motorvärmarsladden och täcka bilen med byggplast. Vi har lite byggplast i bagaget. Men frågan är om jag får upp bagageluckan.

Vår bil är verkligen inte gjord för snöväder. Det rinner in vatten runt bagageluckan och det brukar bli nästan fem centimeter tjockt med is där. Det rinner även in i dörrarna, därför drar jag sönder handtaget i förardörren då och då. Sist hade jag visst pajjat låsmekanismen ordentligt, sa Husse när han lagade den med snabb-epoxy. Han trodde inte den skulle gå att laga, men som tur var gick det. Hade jag inte haft Husse hade jag lämnat bilen åt sitt öde någonstans för längesen. Jag blir så fruktansvärt förbannad när saker inte funkar som de ska. Bilar ska funka. De ska gå att komma in i och de ska gå att köra. Så enkelt är det. Jag är ingen bilmekaniker, jag är en bilförare. Jag kan köra, tanka, fylla på olja, kylar- och spolarvätska, jag kan byta däck och fylla på luft, jag kan tillochmed byta torkarblad och nån glödlampa om jag måste. Men jag tänker inte börja laga låsmekanismer eller krypa under bilen och försöka förstå varför ett av hjulen sitter fast (trots att jag inte använt parkeringsbromsen!).


Bilen startar trots allt väldigt bra fastän det är kallt. Det ska den ha credit för. Och så har den väldigt bra fjädring. Och så gick den ju inte sönder när kamremmen gick av. Det är jag väldigt tacksam för.

Man får ta det onda med det goda!

Ovido - Quiz & Flashcards