Alla inlägg den 20 mars 2008

Sol

Av Kicki - 20 mars 2008 10:20

Helt otroligt, en klarblå himmel, inget snöfall! Igår snöade det när jag kom hem, så jag satte inte bilen i motorvärmaren. Därför måste jag gå ut snart och göra det. Idag har barnbidraget kommit, så idag ska vi handla, Matilda, mamma och jag. Jag måste skriva en lista. Det är ju påsk nu, så lite festligt ska vi ha.


Igår höll jag på att krocka när jag körde hem. På grund av en snövall. Det var i en korsning med högerregel och jag var tvungen att köra så långt fram för att se om det kom någon bil, och det gjorde det, en stor jävla audi! Jag körde ju inte fort, men jag hade ändå kommit för långt ut så jag fick backa. Tack vare snövallen mitt i korsningen och alla bilar som stod parkerade ute i gatan för att snövallarna tog parkeringsplatserna.

Jag är jävligt noga med trafikregler i vanliga fall, men när det råder snökaos tycker jag att det är lite undantagstillstånd. Man får visa mer hänsyn, helt enkelt. Då får man användning av det som stod i körkortboken, planera körningen, kör defensivt och ha inte bråttom.  Och störst går först, om det är lite halt.

Här där vi bor, kör de hela tiden lastbilar fulla med snö som ska till Luossa-backen. De brukar inte bry sig att det är högerregel när man kommer Dübengatan och ska ut på Hjalle. De kör. Och då väntar man. De brukar inte ens bry sig om man kommer gående med barnvagn. De kör så det ryker. Och i farthindret en bit bort, kör de, och många andra, upp på trottoaren för att slippa guppet. Helt galet. Då är det bäst att hålla sig undan.


Matilda väckte oss halv fem imorse, "babba" sa hon så det ekade. Vi ignorerade henne och efter en stund somnade hon om. Men Husse som skulle upp klockan sex hade lite svårt att somna om. Jag oxå. Hoppas det finns en jättebillig rullgardin på coop. Annars får jag hänga upp något annat så inte bejbis går igång varje morgon halv fem. Och det blir ju bara tidigare och tidigare.


Det ska påskpyntas här idag, så jag får inte glömma att köpa fjädrar. Det skulle behövas påskstädas oxå. Får se vad jag hinner med idag.

Ovido - Quiz & Flashcards