Alla inlägg den 5 mars 2008

Av Kicki - 5 mars 2008 21:07

Matilda säger "titta" och så pekar hon. Det låter åtminstone som hon säger "titta", och när hon dessutom pekar blir det ju tydligt. Hon satt och pekade och sa "titta" hos sin mormor och morfar idag. Medan jag var i stallet, hade hon och mormor varit ute på promenad i solskenet. Men hon duckade för solen.


Hon fick bada ikväll, och hon har blivit så duktig på det. Hon håller i sig i baljkanterna när hon håller på att tappa balansen. Jag sitter redo på sidan, men jag behöver knappt hjälpa henne alls numer. Och så plaskar hon, med båda händerna. Hon tycker det är skitkul att bada. Det är ju bra. Det vore hemskt om man fick tvinga henne. Nu badade hon till hon fick russintår. Sen blev det helkroppsmassage med insmorning, ny blöja, pyjamas och stor flaska välling. Gissa om hon ville till sängen efter det. Mysbejbis.


Imorn ska vi vara hemma hon och jag. En liten promenad blir det nog, där på förmiddagen. Men sen ska vi få paket från IKEA, då är det bäst att hålla sig hemma. Matilda ska få en matta. Jag hoppas att hon kommer vilja vara på den. Hon kan ju inte vara i gåstolen hela tiden, hon måste ju lära sig att gå på riktigt oxå!

Av Kicki - 5 mars 2008 20:57

Det var strååålande solsken idag. Och vi skulle rida ut. Jag hade westernsadeln igen, såklart! Vi red runt byn och sen ner på isen där de gjort isväg. Där tog vi en galopp i solskenet, och tårarna sprutade av fartvinden. Vi tog det ändå ganska lugnt, Spotlight och jag, för jag ville inte ha några glädjeskutt idag oxå. Han var jätteduktig och höll ett bra tempo, trots att Nelly drog iväg. Sadeln gled bak litegrann, så nästa gång ska jag använda brösta. Den är så härlig, den där sadeln.

Det kändes i träningsvärken idag oxå, och jag bättrade nog på den i galoppen, kändes det som.

Jag börjar känna mig hemma i sadeln, tillslut. Måste rida minst en gång i veckan, så jag inte sackar efter igen. Det går så fort att hitta tillbaka, om jag håller på så här och rider flera gånger i veckan.


På fredag ska vi ut igen. Då kanske vi tar den längre vägen. Bara vädret håller i sig nu! Det var perfekt idag, så kan det få vara resten av våren, tycker jag.


Det kryper i benen. De har fått jobba idag, mina stackars ben. Det känns mest så här efteråt. Under tiden är det bara så roligt att man knappt tänker på det. Duktiga lilla häst! Så snäll och bra. Han måste bara ta och slappna av lite i damsällskap. Någon gång borde han väl vänja sig, tycker jag. Om han får träffa henne och rida ut med henne så här ofta borde väl känslorna svalna lite. Men han är ju trots allt en hingst, och det är ju vår. Hästar har definitivt vårkänslor.

Av Kicki - 5 mars 2008 10:36

Mitt nya ledord ska vara: Låna aldrig!

Låna aldrig någonting. Köp eget eller klara dig utan. Och är det så att du får ta emot något, gör klart för alla att du FÅR det så du inte åker på att lämna tillbaka det sen. Det kan hända att vem som helst plötsligt säger upp vänskapen med dig och ska ha tillbaka det du trodde att du fick. Låna aldrig.


Det finns vissa saker man kan låna, som tillexempel någons bil, för den glömmer man inte att lämna tillbaka. Det är helt uppenbart att man lånar den, för vem ger bort en bil? Det händer inte så jätteofta. Man kan oxå låna någons stuga nångång.

Men när det kommer till saker, låt bli!!!

Jag vill att alla som jag har lånat saker av säger det till mig, så jag vet. Då ska jag genast plocka ihop det och lämna tillbaka det.

(Bilstolen har jag lånat, och ni ska få tillbaka den!)


Ett annat råd är: Låna aldrig ut mer än du har råd att ge bort!

Det är ett användbart tips som jag fick någongång för tio år sedan. Jag lånade ut femhundra kronor till någon som jag aldrig träffade igen. Jag har nog sammanlagt lånat bort 15.000 kr som jag aldrig fått tillbaka. Utspritt över en lång tidsperiod är det inte så mycket pengar. Jag har väl dunkat huvudet i väggen då jag inte fått tillbaka det jag lånat ut, men så kan det gå. Mer saker jag har på villovägar är några cd-skivor, lp-skivor, böcker, skor, nibälten, nithalsband, nitarmband, köksprylar och kläder. Säkert mer, men jag har glömt.


Mitt lite sena nyårslöfte blir alltså att jag inte ska låna något mer. Tar jag emot något så är det för att jag får det. Men helst ska jag köpa det själv och ha kvitto att visa upp, så att det aldrig mer blir missförstånd och så sitter man där i skiten.


Låna kan man göra på biblioteket.

Ovido - Quiz & Flashcards